Piet-en-Ge naar Rome

Hordos peligrinos

Of hordos goed spaans is weet ik niet maar Piet en ik vinden het wel leuk klinken. Als je begint aan de trip naar Santiago heb je eigenlijk geen idee hoeveel mensen deze reis ook maken. Je maakt de pelgrimstocht te voet, op de fiets of te paard.En je moet minimaal 200 km hebben afgelegd aan een stuk tot aan Santiago. In België en Frankrijk hebben we nauwelijks andere pelgrimsgangers gezien. Dicht bij de Pyreneeën kwamen we er al enkele tegen. In Spanje na de Col de Somport begint het pas echt. En in Puenta de la Reina starten ook veel mensen.Vanaf dat moment kruizen we regelmatig de weg met de wandelaars en sommige stukken lopen en fietsen we over dezelfde wegen of paden. Vandaag kwamen we ook weer hele hordes tegen. En dan weet je af en toe niet wat je ziet. Groepen wandelaars in dezelfde kleuren shirtjes. Deze zie je later massaal stoppen bij een bus voor wat te drinken of kleren te wisselen. Dat zijn natuurlijk niet de echte pelgrims. Zo zie je er ook lopen zonder enige bagage, behalve telefoon natuurlijk. En maar bellen , dus zeker nog in fase 1. De echte pelgrims haal je er zo uit. Zie iemand met een hoed, stok en grote rugzak dan weet je het zeker: dat is een echte. En als die ook nog een beetje strompelt is het plaatje compleet. Je komt wat bijzondere figuren tegen onderweg. De hippies met een kleurrijke outfit en rare hoedjes, de woudloper types met grote zakmessen op hun heup en allerlei handige outdoor dingetjes , de slecht voorbereidde types op slecht schoenen en die strompelend voorwaarts gaan. En dan de regenkleding: allerlei type en kleuren grote zakken over de rugzakken of soms compleet over mens en rugzak. En onderweg zitten ze met hun voeten bloot vol blaren en s'avonds in de stad of het dorp lopen ze moeilijk op slippertjes rond. Ja als wandelaar heb je het zwaar. Nog maar niet te spreken over de nachtrust. Het barst van de pelgrimsherbergen onderweg waar praktisch alle wandelaars gebruik van maken. Ook nog campingspullen meesjouwen is voor veel geen optie. Wij spraken een paar Denen en die bevestigen wat wij al wisten. Soms sliepen ze in een slaapzaal met tientallen mensen met maar twee wc's en iedereen moest natuurlijk s'nachts na de wc. Van slapen kwam niet zoveel terecht en s'ochtens in de file voor de wc. Dat hebben wij bewust vermeden. Wij staan lekker op de camping waar het tot nu toe elke dag regent en koud is. Vanochtend rolden we ons bed uit en het was 7 graden en alles zeiknat. Lekker ontbijten of avond eten in de zon is ons nog niet gelukt sinds we in Spanje zijn. Ik vraag me af of we wel de goede kant zijn uitgereden. In het zuiden hoort het toch steeds warmer te worden. Vanochtend op de fiets maar 3 lagen kleren aangedaan want het was maar 11 graden. Maar goed of je nou wandelaar of camperende fietser bent afzien zul je. En als je een echte pelgrim bent vindt je dat niet erg.

De hele route vanaf de grens met Frankrijk is wel goed bewijzerd. Overal hangen bordjes met Camino de Santiago. In alle steden en dorpjes aan de route barst het van de pelgrimsherbergen en zogenaamde speciale pelgrimsmenu's in de restaurant. Het is duidelijk dat de spaanse middenstand welvaart bij deze pelgrimsgekte.

Buen camino is wat je zegt als je een ander wandelaar of fietser tegenkomt. Het is zeker een goede wandeling of reis alleen is de vraag voor wie precies.

Kees en Mia

Niet om jullie jaloers te maken, maar bij ons is het al een tijdje lekker weertje!
Op het laatste grote stuk krijgen jullie nu wel steun van de vele medestanders!

Inge en Johan

dit was jullie laatste natte dag mannen, heads-up, minimaal 5 fantastische dagen voor de boeg met frisjes in de nacht [lekker slapen] en overdag heerlijke fietstemperaturen!!!! Oprecht hoop ik voor jullie dat deze weersvoorspelling klopt.
Groetjes van ons

José.

Goh, dat het bij jullie zo koud is! En hoe gaat het met de zonne-energie? Laad de batterij toch wel op? Het is te hopen dat er nu een aantal mooie droge warme ( maar ook weer niet te ) dagen aankomen! En alleen wind uit het oosten..... Dat hebben jullie nu toch wel verdiend. En ook die andere Hordos Peligrinos.

theo

Dat was een interessante aflevering van jullie reisverhaal. Ik heb me altijd al afgevraagd wat voor groepen pelgrims er nu lopen, en van welke leeftijd. Het merendeel (zou ik zelf ook doen) begint in Spanje in de buurt van de puente de reina aan de tocht. Jammer van het weer, terwijl het aan de spaanse Costa 's toch zonnig en rond de 25gr. is. In elk geval heb ik veel bewondering voor jullie prestatie onder deze omstandigheden. Van Gé als oud militair had ik eerlijk ook wel verwacht dat hij gewoon door zou zetten. Ik hoop er nog veel met je over te praten bij jullie thuis!

Will en Peter.

Jonge jonge het zit jullie ook echt niet mee hè wat het weer betreft.
Het is toch te hopen dat het laatste stuk wat jullie nog hebben te gaan, de weergoden met jullie zullen zijn.
Wij hebben weer genoten van jullie interasante verhaal.
Groetjes en en hou nog ff vol kanjers want dat zijn jullie en zeker met de omstandigheden waar jullie vaak mee te maken hebben gehad tot nu toe

Ina

Wat een pelgrimsreis. Leren afzien, jezelf tegenkomen +andere. Wel verstandig om teslapen in je tent en af en toe hotelletje. Maar saai is het niet met al die types langs de weg.Hopelijk mag je straks vd zon en rust genieten.gezegende reis toegewenst.

Jac en Lia

Hoop dat jullie het laatste stuk van de pelgrimstocht nog heel veel kunnen genieten van de zon die toch echt nog komt en van alles wat op jullie pad komt. Wij "reizen"met jullie mee!!!

Imke en nico

Wel afzien met al die regen en kou hopen dat het weer nog omslaat voor jullie voor de laatste week
Weet niet precies tot wanneer jullie daar verblijven maar het moet toch een geweldige ervaring zijn
Nou hier in Noorwegen was de eerste dag ook even wennen 10 graden terwijl het in ned van te voren 30 graden was
Maar vandaag schijnt de zon
Pluk de dag en geniet
Tot snel hoors