Piet-en-Ge naar Rome

Vlam in de pijp

Dit is het op een na laatste verhaal van deze reis.Morgen ben ik weer thuis als alles goed gaat. Gisterenochtend toen ik wakker werd op de camping in zuid Limburg zag het weer er goed uit en ik besloot om maar een dagje te blijven staan. Ik heb lekker gelezen in het zonnetje en s'middags naar Valkenburg geweest en wat rond gelopen. Dus geen spannende dingen beleefd. Vandaag geluk gehad met de buien. Ik zat net ergens te lunchen toen er weer een enorme stortbui over kwam. Verder is het droog gebleven tot aan de camping in Velden en de tent stond en het begon weer te regenen. Eerst maar even schuilen en later inruimen en douchen.

Het werd een snel ritje vandaag. Met de vlam in de pijp ofwel wind in de rug was ik al snel in Venlo. De navigatie op mijn gps kon het niet bijhouden en verschillende keren liep ik vooruit op de aanwijzingen met als gevolg dat ik natuurlijk verkeerd afsloeg of reed. Je moet echt een schildpadden tempo rijden wil je daar mee thuiskomen. Ik heb maar zoveel mogelijk vooruit gekeken zodat ik ongeveer wist welke kant ik op moest. Normaal heb ik de navigatie niet aan staan. Maar deze keer heb ik mijn gps eens een route laten bepalen. Best aardig want je rijd opeens heel anders dan je zelf zou plannen. Ik heb in ieder geval een stukje Limburg gezien waar ik nog nooit eerder was geweest. Leuke dorpjes en verborgen kastelen, maar ik zal ze niet beschrijven. Je moet ze zelf maar een keer ontdekken. In Venlo heb ik even een kopje koffie gedronken bij mijn broer John en zijn vrouw Leen. Over een paar jaar gaat hij met me mee zegt hij. Ik ben benieuwd. Hij zal eerst klaar moeten zijn met de verbouwing/renovatie van zijn klooster. En aan zijn fietsconditie moeten werken. De conditie van een bouwvakker is niet hetzelfde als een fietser denk ik. Maar goed ik hoop dat het lukt met hoe meer broers ik kan fietsen hoe liever.

Ik kwam wel weer door Beesel en zag dat de draak een ei had gelegd. Draken leggen eieren wist je dat? Waarschijnlijk omdat het toch een soort vogels zijn. En in het dorp kon je een echt drakenbiertje "vuur en vlam" drinken. Dubbel of tripel gebrand. In Beesel houden ze de traditie van St Joris en de draak in ere. Elk jaar moet er iemand geofferd worden to op een gegeven moment de schone jonkvrouw de pineut is. Ja en dan staat er natuurlijk opeens een ridder klaar op haar te redden. Diit wordt elk jaar nagespeeld. Tja je moet iets verzinnen om als dorp de aandacht te trekken. Al die dorpen aan de Maas zijn toeristen bolwerken geworden met massa's restaurantjes met luxe terrassen waarbij ze wedijveren om het gezelligste terras. Als het begint te regenen rolt het scherm automatisch uit. Is het een beetje koud doen ze de terrasverwarming wel even aan. Zo komt het nooit goed met de opwarming van de aarde.

Ik heb onderweg ok weer een hoop ploeterende boertjes gezien. Met pompen proberen ze het water van hun akkers af te halen. Ik heb asperge velden gezien waar de kopjes niet boven het zand maar boven het water uitstaken. En ondertussen smeren ze de wegen ook nog vol met hun op en neer gecrost met de grote tractoren waar kubieke meters zand en modder in de groeven van de banden blijft plakken. Een boertje was zo geconcentreerd bezig dat hij mij blijkbaar niet zag en knalt zo met zijn tractor de weg op. Gelukkig houd ik rekening met dergelijk aanslagen en kon net uitwijken. Tja toch maar even de huid vol gekafferd. Dat lucht even op en de schrik zakt sneller weg. En het boertje? Die zat ook even van schrik rechtop in zijn tractor door mijn scheldkanonade.

Reacties

Reacties

Kees en Mia

Geweldig weer om jou verhaal weer te lezen. Jammer dat het afgelopen is. En gelukkig heelhuids aangekomen in Velden. Dan is de laatste etappe nog maar een peuleschilletje. Het spel van de draak in Beesel wordt volgens mij maar eens in de 7 jaar gespeeld en dit jaar is het weer zo ver. Ik heb het nog nooit gezien, maar het moet een groot spektakel zijn. Doe José morgen ook de groetjes van ons. ????

José

Nou dan zie ik je dus morgenmiddag verschijnen! Ik zal het bier koud zetten. En eindelijk niet meer uit eten.....maar weer genieten van mijn kookkunsten..... En uitkijken voor de boertjes!

Piet

Gé ik hoop dat je niet twijfelt aan de fiets conditie van een bouwvakker. Ik heb namelijk meer als 50 jaar in de bouw gewerkt en kan je volgens mij toch aardig bij houden. Je gaat morgen weer naar huis dan kun je na alle ontberingen weer genieten van Jose en je lieve hond. Ik zit tot zondag nog in Purmerend maar kom je volgende week op zoeken om bij te praten.

rien

was Piet ook géén bouwvakker Gé ?!

Will Verstraate

Hoi Ge
Ik heb je laatste verhalen nog gelezen.
Wat het weer betreft heb je het weer niet meegehad.
Maar ik heb respect voor je hoe je e laatste dagen allen hebt doorgebracht.
Ik denk dat als je straks thuis bent blij zal zijn dat je lekker bij kunt komen in je eigen nestje.
Moedig van je dat je de reis huiswaarts verder alleen hebt afgemaakt.Toppy

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!