Piet-en-Ge naar Rome

Eten en drinken

Vandaag was een verassing. We werden wakker met een zonnetje. Gelijk maar vastgelegd op een foto als bewijs dat de zon in Noord Spanje ook wel eens schijnt. Nee, vandaag was wat weer betreft echt een goede dag, zon, weinig wind en een fijne fietstemperatuur. Alleen de route vandaag was een beetje saai. Lange rechte stukken door velden en weinig te zien. Behalve uiteraard de hordes peligrinos. Want die waren er weer volop.Gisteren zagen we er nog een met een been compleet in verband en op krukken. Nou die moet er wel erg veel zin in hebben gehad om zo verder te lopen. Wij fietsen nog relatief snel door zo'n saai stuk maar voor hen moet het helemaal lang duren om dit soort stukken te overbruggen. Geukkig voor de wandelaars barst het van de pelgrimsherbergen op de route. Dat moet ook wel want de hele route naar Santiago lijkt wel een soort eeuwige durende 4 daagse en dan verspreid over 800 km.

We zijn vandaag León gepasseerd' echter iets te vroeg. We wilden daar lunchen maar dat kan op veel plaatsen pas na 1300 uur. Dus rijden wij nog maar even door. Ja, en dan kan het wel even duren voordat je iets tegen komt waar je wat kan eten. Het was half drie toen we begonnen aan onze lunch. Die menuutjes hier zijn overigens best goed. Voor €10 tot €12 krijg je een prima voorgerecht, stuk vlees of vis, nagerecht, fles wijn en brood. Tja dat verklaart ook waarom wij ondertussen ook aan de wijn zijn begonnen want die fles wijn laat je toch niet staan. Biertjes zijn voor de dorst en die nemen we ook nog regelmatig. Die dagmenuutjes met name voor de peligrino doen het goed bij ons. Gisteren maakte we nog bijna een vergissing. We waren erg hongerig en stapte een restaurant binnen. We werden gelijk opgevangen door een ober in een chique pak die een beetje zuur naar onze fietsuitrusting en kleding keek. We liepen zo de pluche vloerbedekking in en de ambiance van een 3 sterren restaurant. We werden naar ons plaatsje begeleid en de menukaart werd gepresenteerd. Kaarsje werd aangestoken en de amuze kwam er al aan. Piet zei ik dit is boven onze stand , snel wegwezen. Lo siento es mucho caro para nosotros zei ik en gelijk werd het kaarsje uit gedaan en de amuze verdween weer richting keuken. Toen hebben we lekker gegeten bij de buren om de hoek. Een €10 menu, voorgerecht, vlees en frite, nagerecht en een fles wijn en een stokbrood.

Ja, eten en drinken is belangrijk voor de fietser. Wij verbranden heel wat calorieën per dag en zweten het nodige vocht uit. Dat moet in voldoende mate worden aangevuld, dus daar besteden wij de nodige aandacht aan. Tevens is dit met name voor Piet een culinaire ervaring. Hij eet vaak op aanbeveling van mij allerlei zaken die hij niet eerder heeft gehad. Zoals couscous, tortilla, geitenkaas, chourizo, diverse tapas. Ook drinken een aantal nieuwe zaken voor hem zoals drink yohurt, speciale belgische biertjes, frans bio bier en natuurlijk rum. Dat laatst was in de koude periode om lekker warm te worden. Nou voor Piet geldt niet wat de boer niet kent eet die niet. Maar het is meer wat de boer niet kent kan lekker zijn. We hebben wel gemerkt dat 2 biertjes tijdens de lunch geen afterdinerbikedip veroorzaakt maar een halve fles wijn en een biertje voor de dorst wel. Dus wij zijn daar een beetje voorzichtig mee.

Inge en Johan

Mooi, mooi, mooi, mooi..........hoe gaat ie dat thuis aanpakken als hij droog tegen Ina zegt: '.......eten we vanavond tapas schat.....?'.........Waarop Ina reageert: '.........zeg luister nu eens even.........het is hier geen Spaanse herberg he........'. Ze lachen en gaan de boerenkool.... Groetjes van ons :)

will en Peter

Nou mannen jullie hebben weer het nodige meegemaakt.
Het is iedere keer weer leuk om jullie verhalen te lezen.
We wachten weer met spanning op jullie volgende verhaal.

José.

Wat fijn dat jullie toch eindelijk de zon zien!???? Ik denk dat het vanaf nu blijft..... Dus de rummetjes zijn niet meer nodig tegen de kou????Geniet maar lekker van die rustdag morgen. Ik heb weer genoten van jullie verhalen!!!

José.

Die ???? Waren lachbekjes.

Ina

HOERA, Toch nog een spaanse zon op jullie bolletje.Lekker genieten deze rustdag. We zijn er bijna, maar nog niet helemaal, zeker niet als je lang op je eten moet wachten. Maar ja, wachten is een schone zaak en past in fase 2. Vandaag kom je ook niet lichamelijk verder. Misschien geestelijk na die welverdiende rust? Fijne dag!

Elsabeth

Hoi Ge!

Ik hoorde het net van Janneke, wat ontzettend gaaf! Zou heel graag je avonturen horen als je weer terug bent maar beursdagen zitten er voor mij voorlopig niet in!

Vlak voor Sarria zit een alchemist, Antonio Bello. Aanrader! Word met bordjes aangegeven, maakt schitterende kunstwerken van edelstenen die hij zelf delft. En hij heeft (vind ik) super leuke colliers, kristal in een eikendopje. Leuk kado voor Janneke :)
Ook zit er een goede albergue A Pedra zodra je Sarria binnenkomt. José de eigenaar is echt top. Mocht je besluiten daar te overnachten doe hem dan de lieve groeten van mij, denk dat hij mij nog wel kent.

Geniet van jullie tocht, neem alles in je op!

Suerte y buen camino!

Liefs, Elsabeth