Piet-en-Ge naar Rome

Santiago in zicht

Ja we naderen Santiago. Nog maar 110 km na vandaag. Vandaag was trouwens een zware dag met ongeveer 115 km en 1700 hoogtemeters. We hebben ons zelf maar beloond met een kamer in een hotel. Dan kunnen we morgen aan de laatste zware etappen beginnen.

We zitten Portomarin . een dorpje van ongeveer 500 inwoners en 1000 bedden voor pelgrims en de nodige herbergen en restaurants dus. Ik begreep van de hotelhouder dat de Santiago gekte pas echt begint in juli en augustus. Busladingen vol ook groepen met schoolkinderen komen dan hier naar toe . Vooral Italianen en fransen komen blijkbaar in grotere getallen. Ik vind het nu al druk en kom er dus achter dat het nog gekker wordt. Volgens mij draait de hele economie van dit deel van Spanje op de Camino de Santiago. Er is ook ruim geinvesteerd in bewijzering, special wandelwegen en opgeknapte monumenten zoals bruggen en kerken etc.

Je vraagt je af waarom toch iedereen zo graag naar Santiago de Compestela wilt. Wat is er nu eigenlijk te zien. Nou ja het graf van Sint Jacob dus , een van de apostelen van Jezus. St. Jacob is rond het jaar 44 vermoord in spanje en 800 later kreeg iemand tijdens een droom een aanwijzing dat zijn graf zich ergens in een heuvel bij Santiago bevond. De spanjaarden en met name de katholiek kerk ook niet gek in die tijd zagen het belang hiervan en hebben officieel de vondst erkend. Niks geen dna onderzoek of recherche werk of dit inderdaad de vermiste apostel Jacobus was. Waarschijnlijk had men in die tijd ander manieren om dit vast stellen. Maar goed zo is dus een bedevaart oord ontstaan. En dat heeft de stad Santiago, de streek en de kerk geen windeieren gelegd.

Slimme lui die katholieken hoogwaardigheids bekleders. Zo hebben wij ondertussen honderden kerken en kathedralen gezien waar in de nodige wel een of ander relikwie te vinden was. een botje ,rib of vinger, een kledingstuk of gebruiksvoorwerp van een of ander heilige. Het lijkt wel of na de dood van een heilige zijn lichaam en bezittingen werd verdeeld onder de de belangrijke kerken. Zo'n relikwie was uiteraard een gegarandeerde trekpleister.

Ja en komend weekend gaan wij de Santiago gekte in Santiago beleven. Ik ben benieuwd wat het ons allemaal gaat brengen. En wie weet kom ik ook wel terug als een '' believer''.

Inge en Johan

Nog 110 km te gaan en nog 8 dagen over.......wat denken jullie van 4 etappes van 28 km, met steeds een rustdag, dan ben je er volgens mij ook nog op tijd....bwaaahh, 115km en 1700hm !!! en dan met dit gewicht aan je fiets....WAT HEB JE DAN AAN JE FIETS HANGEN... Mannen, laat jullie het biertje smaken!!!

José.

Wat een dag zeg! 115 km en 1700hm!
Het is te merken dat jullie steeds sterker worden van al dat fietsen. Zo doen jullie dus drie fietsdagen in twee fietsdagen stoppen..... Te gek zeg. Ben benieuwd of jullie morgenavond dus al in Santiago de Compastela zijn. Maar jullie kennende : vast wel!
Ben weer benieuwd naar jullie volgende verhaal. Succes!

Willem

Heerlijk gevoel lijkt mij dat de laatste 110 km. Maar ook leuk om te lezen dat jullie het zo leuk samen hebben. Maar om te zeggen broers! Een zeeuw en een limburger na ja, over de grens weten ze ook niet beter. Diepe buiging voor jullie prestatie. En geniet van de laatste dagen in Spanje.

kees

inderdaad: de onderdelen van de heiligen verdeeld/verkocht want het is/was een gegarandeerde inkomstenbron.
Buiten het geld om niet verkeerd, want het is goed als de mens in de 3e fase komt. Zou een hoop slachtoffers schelen in de wereld.
Piet en Ge sterkte met hert laatste stuk en houd de schelp heel!!

Ina

Hoera van harte gefelciteerd met jullie reis.EINDPUNT bereikt op aarde. Nu nog naar boven. Fase 7 getal vd volheid. Ik ben trots op jullie ieder geval. Geniet van jullie welverdiende rust!!!!!!!!!!!!!!!!God zegen toegewenst. Groeten ook van Joyce vriendin van Ina

Truus en Bertus 20 juni 2015

Geweldig gedaan, nog even volhouden, maar de laatste lootjes kunnen nog zwaar wegen.
En dan de wel verdiende rust

groetjes
Truus en Bertus

Bas

Succes met de laatste dag! Denk dat jullie tegen deze tijd er al bijna zijn! dus gefeliciteerd!!:) groetjes!