Piet-en-Ge naar Rome

Het einde

Je denkt natuurlijk als je in Santiago aankomt dat je het einde van je reis hebt bereikt. Maar dat is niet zo. El camino de Santiago loopt door tot aan de brandtoren in Finesterre. Hier staat ook het bordje Camino de Santiago 0.0 km. Dus wij zijn gisteren door gefietst naar Finisterre. Dat was nog een stevige rit van ongeveer 115 km en ruim 1700 hm. Maar wij zijn ondertussen wat gewend dus ook dit appeltje hebben wij geschild. Onderweg zien we overal van die oude stenen of houten gebouwtjes op poten. Het lijken wel een soort kippenhokken op poten. Ik vraag onderweg in een restaurant waarvoor deze typische schuurtjes dienen. Tja iets vragen in het spaans dat kun je beter niet doen. Zodra een spanjaard denkt dat je een woordje spaans spreekt volgt er een waterval van onverstaanbare woorden in een tempo waar je duizelig van wordt. Net doen of je het begrijpt is dan de beste manieer om het te stoppen. Ik heb het later maar even opgezocht waar die typische hokken voor diende. Het blijken opslagplaatsen te zijn voor voedsel met name van het land. En op poten als bescherming tegen de knaagdieren. Nu zijn we aan het einde van onze tocht gekomen alhoewel nog even 100 km terug fietsen naar Santiago morgen. Het lijkt hier wel het einde van de wereld en vroeger in de middeleeuwen dacht men dat ook daadwerkelijk hier in Europa. Finisterre is het meest westelijk puntje van het vaste land van europa. Er zijn natuurlijk wel een paar dorpen in de buurt die dat ook beweren te zijn maar dat is toch met name ingegeven door hebzucht. Het levert namelijk geen kattepis op. Iedereen wil graag even staan op het westelijkse stukje en een foto maken van een ondergaande zon daar te plekke. Alsof die zon hier iets specials is. Nou voor ons niet hoor want het was namelijk bewolkt. Geen zon gezien. Eigenlijk sinds we in Spanje zijn betrekkelijk weinig zon gezien op enkele warme dagen na. Op dat meest westelijk puntje staat een paal waar mensen iets achter kunnen laten. Veel wandelaars leggen daar een steen met naam neer. Maar sommige denken dat het een vuilstortplaats is en laten hun afgeragde schoenen of verbleekte kledingstukken achter. Blijkbaar was er vroeger ook nog het ritueel van het verbranden van de schoenen na het volbrengen van de tocht maar dat mag tegenwoordige niet meer.

Op onze camping hebben we een mooi uitzicht op het strand en de zee. Maar helaas zoals al gezegd weinig zon. Toch maar even naar het strand gewandeld maar onderweg gestrand op een terras. Het was er lekker warm en het bier smaakte goed. Verder zijn we vandaag lekker lui geweest. Alhoewel even naar de brandtoren fietsen in Finisterre was toch weer goed voor 23 km en 350m. Wel zonder bagage maar dat betekent toch dat we niet helemaal zijn ingedut. En morgen? Ja morgen gaan we naar Mexico. Heeft Piet besproken zegt die.

Dus morgenochtend voor de laatste keer de tent opbreken, spullen inpakken en een dag fietsen.Het zal wennen worden om weer in een ander ritme te komen en in een kamer met echt bed te slapen.

Dus dit is het: het einde van onze pelgrimstocht, aan het einde van de wereld en het einde van onze belevenissen en verhalen . Tenzij we morgen tijdens de terugreis naar Santiago van onze fiets vallen laten we dat nog wel even weten.

Will en Peter

Hallo Piet en Ge.

Bedankt voor al jullie foto's en verhalen.
Wat hebben wij er van genoten.
Het was er leuk om op deze manier met jullie mee te reizen.
We hebben er van genoten.
Mannen bedankt voor jullie mooie foto's en verhalen.
Wij wensen jullie een hele goede terugreis toe.
Tot ziens of hoors in Nederland KANJERS.

Kees en Mia

Wat jammer dat het afgelopen is voor jullie en voor ons.....
Ook wij moeten nu afkicken van al die mooie verhalen van jullie! Hartelijk dank voor het mogen meegenieten en we wensen jullie een behouden thuisreis. De vlag zal wel in de top staan bij thuiskomst!

Jac en Lia

Bedankt dat we met jullie mochten "meeliften"
We hebben met jullie genoten als alles VOOR de wind ging en met jullie gebaald als er veel TEGEN wind was.
Van de heerlijke biertjes en menus de jour.
Van de campings en "luxe" hostels.
Het was fantastisch. Jammer dat het voorbij is en jullie per vliegtuig naar huis komen anders hadden jullie op de terugweg misschien nog even Lourdes kunnen bezoeken. Hahaha.......... Die verhalen had ik ook wel willen lezen.
Wie weet........
Enfin, goede reis naar huis en tot gauw G?.

Inge en Johan

Wij sluiten ons aan bij alle voorgaande schrijvers: WAT EEN PLEZIER BELEEFD AAN JULLIE VERHALEN!!!!!! Goeie reis terug mannen!!! Wanneer landen we?

Inge en Johan

Oh ja, en verhaal nog even wanneer en hoe jullie fietsen en bagage wordt opgehaald?

José.

Wat goed dat jullie echt tot het einde zijn gefietst!
Maar morgen weer 114 km en 1740 hm neem ik aan......pfff. En dan een dagje om weer uit te rusten en daarna naar Nederland! Jullie zouden je anders ook gaan vervelen denk ik. Succes nog morgen en een goede terugvlucht!!!

Bas

Bedankt voor de leuke verhalen! Heb ze met plezier gelezen en af en toe stukjes vertaald aan carolina. Fijne terugreis en spreken elkaar gauw! Groetjes! Bas

Thera

Laat je ouwe schoenen achter en neem je herinneringen mee...
Proficiat Piet, we hebben een held in de familie.
Gé bedankt daarvoor en jij zelf natuurlijk ook van harte gefeliciteerd!

Rinus

Mannen heel erg bedankt voor jullie goed verslagen.
Vooral het verhaal van uit de klei trekken was leuk.
Goeden thuis reis en tot ziens in Ede.

Carolientje

Heeeeyyy geku!!!, felicitaciones!, estamos muy orgullosos de ti, ademas escribes unas historias bastante buenas!, te queremos mucho!