Piet-en-Ge naar Rome

Witte vingers

Dinsdag 24 mei

Gisteravond na een regenachtige dag en de tent opzetten in de regenen een nat gras modderveld lekker bijgekomen in een restaurant. Daar hebben we ons vol gegeten en weer warm geworden. Ja en in de ochtend daarna weer regen. Tijdens afbreken van de tent was het even droog maar veel maakte het niet uit alles was toch nat.

Het plan was ongeveer 100km fietsen en col de Donon over. Eerst hebben tijdenlang langs een kanaal gefietst met om de paar honderd meter sluizen. Als je hier met je bootje door wilt neem rustig even de tijd. Toen plotseling een brug. Het fietspad hield op. Wat flikt Benjamin ons nu weer! Een meer als 10 meter hoge brug over het kanaal en aan de ander kant ging het fietspad verder. Maar je moest wel twee steile trappen op. Aan de zijkant een fietsgootje. Met die brede fietstassen past dat niet en daarnaast moet toch echt vaker naar de fitness wil je hier je fiets met bagage omhoog kunnen duwen. En ja wij zijn fietsers; sterke benen, slappe armpjes. Dus alle bagage eraf en die eerst naar de overkant brengen en vervolgens de fiets. Met die tassen leek het de beklimming van de Eiffeltoren wel. Wel een mooi uitzicht op de brug over het waterrijke gebied.

Later die dag volgde de beklimming van de col de Donon. Hoogteverschil ongeveer 530 meter. Valt wel mee denk je maar het was wel in de volle regen en ijskoud. Boven was het minder als 5 graden. Ik stond een tijdje te wachten boven op de top en koelde nog verder af. Piet zei ik het eerst beste bar of restaurant naar binnen. Gelukkig voor ons kwam die al heel snel. Even een uurtje warm worden. Ik had geen gevoel meer in mijn vingers en ze waren spierwit. Na enige tijd begonnen ze langzaam weer roze te worden. Na onze lunch daar weer verder na beneden en ondanks dat we warm waren geworden zaten we weer snel klappertandend op de fiets. De eindbestemming nog ruim een uurtje fietsen en we begonnen al te dromen over een warm knus hotelletje. Maar na een kop koffie ergens en een redelijk weersvoorspelling door de lokale bewoners, die zijn toch betrouwbaar, toch maar besloten op onze tent weer op te zetten. Die waren tenslotte ook nog nat en koud. Konden ze ook droog waaien in plaats van de hele dag in die zak te blijven zitten.

Aangekomen in Villé bleef het voor de verandering eens het droog tijdens het opzetten van de tent.

Kees en Mia

Wat een beproevingen voor jullie. Ik zou al 6 keer op de trein zijn gestapt. Knap van jullie om door te zetten. Het zal zeker beloont worden!

Jan Vink, Biggekerke

Hier vandaag ook prut, miezerweer. Het lijkt bijna droog, maar je wordt op de fiets toch behoorlijk nat. Nog even en dan zijn jullie in Rome!

Tonio

Je zou het niet geloven in jullie geval, maar fietsen is een antidepressivium wat werkt!!

Jan

Ontberingen horen bij de fietser, maar ik hoop oprecht dat de weergoden jullie beter gezind gaan zijn. Hou de moed erin en blijf genieten.

inge en johan

....heb wel eens iets gelezen over ENDORFINE die het lichaam aanmaakt tijdens sporten......bij jullie lijkt het ADRENALINE.....fijne maat hoor die Benjamin :) :)

Kees en maria

Ik krijg het al koud als ik het lees, of heb ik het koud omdat het hier ook koud is? Hopelijk blijft het nu droog bij jullie, blijf lachen!

Petra

Wat een water daar in Noord Oost Frankrijk hè. Allemaal kanalen en Etangs. Ik ben daar op de terugweg langs geweest, ook via de Colle de Donon. Op de coll ging het regenen en het werd niet meer droog. Moest toen 150 km in de regen fietsen om in dit lege land een camping te vinden. Die brug was toen weggehaald dat betekende om-fietsen. In het kanaal zag ik enkele dode herten drijven die door de steile oever niet meer uit het water konden.
Volgens mij wordt het daar nooit droog. Tussen de Vogezen en het Zwarte woud is het weer vast beter en heel anders.
Veel plezier!
Petra

Tom en Nel.

Alles wat wij willen zeggen is al gezegd, maar nogmaals.
Een uitdaging. Wel enigszins bizar. We hebben bewondering voor het geweldige doorzettingsvermogen en humor.
Of noemen we dit galgenhumor.

Ina

Wat een verhaal weer. Ja, witte dode vingers is mij niet vreemd. Bizar zo,n brug. Eerst alles eraf en aan de overkant weer op. Hier hebben jullie niet op getraind.
Dit lijkt op klunen maar dan anders. Morgen weer super uitgerust weer op de fiets naar wat Bazel je me nou.
Succes en een fijne droge warme reis toegewenst en veel zegen!

Ina

Waar zijn jullie gebleven? Telefonisch niet bereikbaar.
Spannend hoor.