Piet-en-Ge naar Rome

Hoog water

Maandag 6 juni

Vanochtend vanuit de camping in Velden vertrokken.

Was nog erg gezellig gisteravond. Het begon te onweren en te regenen en ik dacht zal ik de zandzakken vast vullen en de stormlijnen aan de tent bevestigen of zal ik maar even naar de kantine gaan op de camping en hopen dat het snel overtrekt. Naar de kantine maar dus. Daar zaten een paar Limburgers plat (dialect) te praten en dan komt er zo'n hollander bij zitten. Haha , ik zei dat ik hier in de buurt gewoond had nog geen km verder. Dus waren ze al verbaasd en toen begon ik ook nog plat te praten. Ja, ik had een paar biertjes op en dacht dan lukt het wel. Het was in 1979 dat ik daar mee gestopt ben toen onze oudste zoon geboren werd. Ik vertelde waar ik gewoond had en wie er in die tijd nog meer woonde. De eigenaar van de boerderij camping woonde daar al heel zijn leven en kon ook al die mensen. Het bleek al snel dat hij de vriendjes en vriendinnetjes die wij hadden in die tijd allemaal kende en daar zelfs nu nog kluste. Het was een echte alternatieveling, bouwvakker met een catweazel kapsel en een praatjes maker.

Na al die verhalen moest ik s'ochtends toch even de oude buurt doorrijden. Dus over de Krosselt en de Lijsterweg naar Venlo. Ons ouderlijk huis was bijna niet meer te herkennen, totaal overwoekerde tuin en in vreemde kleuren geschilderd. Vervolgens naar Venlo over de tegelseweg, mariastraat, even onze kerk bekijken. Tenslotte daar hebben belangrijke gebeurtenissen plaats gevonden. Ik ben er gedoopt, ik ben er misdienaar geweest, ik heb er in het jongeren kerkkoor gezongen , ik ben er getrouwd en mijn vader zijn begrafenisdienst heeft er plaats gevonden. En nog veel meer familiezaken. Daarna door de hendrixstraat, waar ik ben geboren en heb gewoond tot mijn 12 jaar, langs mijn oma's huis, de lager school en de route naar Belfeld. Ik reed in die tijd nog op een Puch met hoog stuur,lange zwarte jas, wapperende lange haren met José achterop, zeg maar de hippie uitvoering, naar broer of zus van José die in Belfeld woonde. Toen deed ik alles nog op de brommer terwijl tegenwoordig de fiets normaal is. Maar ja toen moest ik natuurlijk wel José achterop mee slepen. Dat is altijd nog zwaarder dan de 25 kg bepakking nu.

Kees en Mia wonen er nog steeds dus maar even kijken of ze thuis zijn. Ja hoor Mia is er en Kees is naar zijn werk. Lekkere koffie en even de koekjestrommel leeg eten, zo kan ik er weer een stukje tegen aan. Fijn toch dat je overal familie hebt wonen.

Vervolgens naar Roermond door Beesel, het drakendorp. Geen draak gezien alleen een houten maar die spuugde geen vuur meer. Jammer ik houd wel van draken. Ik ben een echte fantasy liefhebber. Maar daarover een ander keer meer.

Tja na Roermond langs de Roer gereden. En dan regelmatig: Gespert ! Hoches wasser. Tja ik heb het al eerder verteld ik rijd in principe altijd door. Maar eens kijken of dat wel waar is. Meestal lukt het wel maar een keer ja hoor water op de weg.

30 -40 cm dus geen doorkomen aan zonder droge voeten. Mijn schoenen en sokken maar even uitgedaan en in de lage versnelling gezet en gaan.... Valt niet mee kan ik je zeggen met een fiets met bagage. De voortassen kwamen tot halverwege onder water en geven dan veel weerstand. Dus stevig doortrappen op niet stil te vallen of om vallen. Ging net goed. Als de achtertassen ook nog mee onder water zouden komen te staan (hangen iets hoger) dan heb ik vier drijvers aan mijn fiets en ben ik net een watervliegtuig. Alleen ik heb geen propeller en niet genoeg motorvermogen om op te stijgen.

Dus uiteindelijk alleen natte voeten en tassen en aan de andere kant mijn schoen en sokken weer aan gedaan en verder gefietst. Twee Duitse vrouwtjes lukte het niet en stonden midden in de plas stil en schoenen waren uiteraard nat.

Vandaag dus veel water gezien. Alle rivieren en beekjes staan hoog hier en het komt allemaal de kant van Nederland op. Dus ik zou maar vast zandzakken gaan vullen daar.,

Reacties

Reacties

Kees en mia

Wat leuk Gé om je verhalen te lezen. Saai is het allerminst zie ik. Hopelijk heb je alles weer droog gekregen. Toch staan er in Beesel verschillende mooie grote ijzeren draken, maar daar ben jij net niet langs gefietst natuurlijk.
Fijne reis verder.
http://www.loegiesen.nl/toponiemen/DraakBeesel_RikVanRijswick.jpg

bas

Ha pap, wat fijn dat de verhalen toch doorgaan! jammer natuurlijk dat het zonder Piet is, maar hij hersteld snel en dan kunnen jullie weer gezellig samen op avontuur om niet ´alleen op de wereld´ te zijn en je samen te kunnen ergeren aan die mensen die niet aan de kant gaan! Misschien een idee om een luchthoorn op de paklijst te zetten voor de volgende reis;) haha. heel veel plezier en succes met het al dat water.

bas

ben trouwens wel beniewd hoe dat dialect van jou klinkt na 36 jaar!? Alhoewel het voor mij waarschijnlijk toch wel goed zal klinken omdat ik er zowieso niks van begrijp. haha

inge en johan

Hahahahahaha hahahaha wat een zot. Wat gaat jou wel stoppen. Modder? Neuuh. Bospaden? Neeuuu. Overstromingen ? Welnee !!!

Piet

Gé je maakt mij jaloers met die mooie belevenissen van jou.
Ik ben blij voor jou dat je ook zonder mij kunt genieten en ik verlang er naar om weer met jou opstap te gaan.

Ina

Hoi Gé,
Langs het tuinpad van mijn vader. Wat een nostalgie.
Oude herinneringen ophalen en bekijken, je moerstaal weer spreken en lekker eten. Ook nog waterfietsen. Wat zal jij daar sterke benen van krijgen. Goede reis.

Willem

Leuk om je oude herinneringen te delen. Veel fietsplezier

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!