Piet-en-Ge naar Rome

Kastelen en kerken

Vandaag weer een mooie dag. De hele dag zon en lekker warm en een beetje winderig. Ik heb wel ver gefietst ongeveer 135 km. In de omgeving Trier was het moeilijk een camping te vinden. De eerste lag pal aan de autobaan, de tweede bleek naar lang zoeken niet meer te bestaan en nu zit ik 6km achter Trier in Konz. Ik zou hier een rustdag nemen maar doe het toch niet. Ook deze camping ligt aan een drukke weg. Dus morgen verder en geen Trier bekijken. Was ook erg lastig om met de fiets door de stad te komen.

Vandaag weer van alles gezien! Het is toch zo mooi als je langs het water fietst met de heuvels op de achtergrond en de zon schijnt. Af en toe zijn er tegenvallertjes maar dat hoort er bij en maakt ook het avontuur. Zo heb ik ook iets om over te schrijven. Dus niemand hoeft medelijden met me te hebben.

Vanochtend reed ik de camping af en binnen 3 minuten reed ik al de smurrie in op het fietspad. Ik moest beide voeten aan de grond houden om te voorkomen dat mijn voorwiel niet onderuit gleed. Het was spekglad en door de bepakking en mijn gladde wegbanden glijd de fiets alle kanten uit. Dan maar zoveel mogelijk over de grote weg, geen bordjes meer volgen die in de richting van de rivier wijzen. Maar dan is het nog lastig. De campinghouders hebben de campings geëvacueerd en alle caravans en campers op het fietspad en de vluchtstrook op de weg gezet. En je ziet hier veel campings, nou ja ondergelopen campings.

Langs de Rijn en Moezel zie je ook veel kastelen en burchten. Oud vervallen, ruïnes of mooi gerestaureerd. Als ik de torens in de verte zie liggen zie ik het al voor me: een schone jonkvrouw opgesloten in de toren die staat te zwaaien naar de ridders die in vol ornaat uitrijden op hun strijdrossen door de poorten van hun kasteel. Wat zouden ze verbaasd opkijken als ze in de huidige tijd plotseling op de autoweg uitkomen en die stroom van toeristen in auto's, motors en fietsers voorbij zagen komen. Vroeger waren wij het gepeupel voor de edelen en nu zijn de toeristen de geldschieters om de kasteelheren hun onderhoudskosten van hun kastelen te kunnen laten betalen.

En dan kathedralen, kerken, kapelletjes, kruisbeelden en kerkhoven, het barst ervan. De een nog mooier als de ander maar ik ben gestopt met overal een foto van te maken. Thuis kun je de talloze plaatjes in je fotoboek of mapjes toch niet meer uit elkaar houden. Wel opvallend dat al die woorden beginnen met de K van katholiek. Als ik nu bij elk van die godshuizen een weesgegroetje had gebeden zou ik nu Sint Gerardus heten. Maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Piet heeft het vorig jaar ook geprobeerd. Bij elke kathedraal en kerk ging hij naar binnen om bij pastoor een stempeltje te halen. Of hij ook met pastoors baas sprak weet ik niet. Maar aangekomen in Santiago was hij net zo min heilig als ik. Ik hoop nu maar dat een lieve schoonzus of schoondochter een gebedje voor mij opzegd. Van mijn eigen familie verwacht ik daar niet zoveel.

Voorlopig ben maar voorzichtig en kijk goed uit.

Reacties

Reacties

José

Zo, dat was dus een mooie zonnige dag! En ik zei het al: niet vlak langs de rivier fietsen! Maar ik hoop dat je morgen wel een goede camping vindt waar je ook een rustdag kunt houden. Want daar zul je toch wel aan toe zijn!

Ina

Hoi Gé,
Zo, dus jij bent op kerkenpad maar ook kastelen ,kapelletjes, kloosters, kathedralen, kunstopjekten . Fijn dat het goed weer was en wat slapen betreft hou je van je rust!!!!!!!!! Liever geen hanen, maar wel vogeltjes neem ik aan. Fijne droge rustige reis toegewenst en ik zal voor je bidden. Veel zegen.

inge en johan

......Tsja man : 'luister nu eens naar je lief' .... soms heeft ze best wel g.. g... g... verdorie dat is toch lastig uitspreken voor een man :).

Wie schrijft die blijft. Top verhaal weer.

Jac en Lia

Tjee Gé wat maak je toch weer allemaal mee. Geweldig!
Behalve dan als je midden in de modder blijft steken.
Maar ja dat hoort nu eenmaal bij het fietsen.
En wat die gebedjes aan gaan!!! Ik ken er nog wel een van mijn moeder; onze lieve heertje geef mooi weertje geef een fijne dag en dat het zonnetje weer schijnen mag. ......
Als je dat 's morgens zegt komt alles weer goed, misschien.....
Wij genieten in elk geval van je belevenissen en verheugen ons weer op je verdere avonturen

theo

Gé ik verwacht niet dat jouw jonkvrouw in Ede een gebedje voor je opzegt, maar ik ga het zo meteen wel doen, al is de overtuiging daarachter ook bij mij niet sterk. Petje af voor je prestaties (130 km met al die narigheid, maar gelukkig ook mooie dingen). Ik hoop nog veel mooie verhalen van je te lezen. Sterkte!

Bas

Ik dacht dat je het rustig aan zou doen met je elastieke beeentjes van het vorige verhaal.... 135km komt in mijn vocabulair niet overeen met ¨rustig aan doen¨, maar goed het is niet de eerste keer dat wat je zegt niet overkomt met de realiteit als het om fietsen gaat, haha;) ¨een kort rondje van een lang uurtje¨= in ge-taal: 3 uur keihard door het bos crossen!

Bas

Je schoondochter zegt trouwens voldoende gebedjes voor je op zodat je niet in de rivier terecht komt in plaats van de fietspaden met een beetje modder;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!